آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ساعت ۱۸:۵۷
بررسی وضعیت قیمت شیر و نهاده های دامی،

حال نامساعد دامداران در سال جهش تولید/ خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت دامداری

ویروس کرونا در کنار  مشکلات بهداشتی و اجتماعی در بعد اقتصادی نیز موجب متضرر شدن مشاغل و صنعت های مختلفی شده که یکی از این دسته مشاغل که علی رغم نقش مهم خود در چرخه اقتصاد و زندگی روزمره مردم این روزها با مشکلات متعددی روبرو شده  صنعت دامداری است.
حال نامساعد دامداران در سال جهش تولید/ خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت دامداری,

حال نامساعد دامداران در سال جهش تولید/ خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت دامداری,

به گزارش صبح فاروج، هم اکنون در شهرستان فاروج با وجود 4 هزار راس گاو شیرده به طور میانگین، شیر تولیدی در دامداری های سنتی و صنعتی شهرستان تقریبا روزانه 35 تا 39 تن است اما با توجه به کاهش قیمت شیر و افزایش قیمت نهاده ها رغبت دامداران به ادامه این صنعت کم شده است.

به گفته دامداران و فعالان این صنعت اگر وضعیت قیمت گذاری شیر و نهاده های دامی طبق همین روال پیش برود، نه تنها این صنعت هیچ سودی برای دامدار ندارد بلکه به ضرر دامدار بوده و ناچار به فروش دام های خود هستند.

یک دامدار فاروجی در گفتگو با صبح فاروج ضمن ابراز نارضایتی از شرایط موجود و مقرون به صرفه نبودن دامداری با این شرایط گفت: قیمت خرید شیر از دامداران در اسفند ماه سال گذشته میانگین 17 هزار ریال بوده است و دوماه  اول امسال نیز علارغم دریافت شیر ما توسط کارخانه لبنیات ولی هنوز قیمتی به ما اعلام نشده است.

وی افزود: این در شرایطی است که در همان اسفند ماه قیمت خرید هر کیلو کنسانتره دامی 23 هزار ریال بود و با احتساب سایر مخارج نگه داری گاو با این شرایط اصلا توجیح اقتصادی ندارد.

یکی دیگر از دامداران فاروجی گفت: به نظر ما دامداران کارخانه های لبنیات از شرایط بوجود آمده از شیوع ویروس کرونا سوء استفاده می کنند و این  چنین با تحت فشار قرار دادن دامداران به فکر سود بیشتر خود هستند.

وی اظهار داشت: کارخانه لبنیات شیر دامداران را تحویل می گیرد و به ازای آن کنسانتره به دامداران می دهد اما در هنگام حساب و کتاب فقط به قیمت کنسانتره خود مبلغ 800ریال به دلیل نقدی نبودن خرید می افزاید و این درحالی است که خود نیز شیر را از دامداران بصورت غیر نقدی می خرد و در همان بازه زمانی با دامداران تصفیه می‌کند.

 

بهبود وضعیت دامداران طی ماه های آینده
 

حبیب اله مقتدر مدیریت جهاد کشاورزی فاروج در گفتگو با صبح فاروج در این باره گفت: قیمت شیر در حال حاضر روند صعودی داشته و امیدواریم مشکل عدم خرید نقدی شیر توسط کارخانجات بهتر شود.

مقتدر اظهارکرد: میانگین قیمت خریداری از دامداران سنتی به ازای هر کیلو شیر تحویلی 25 هزار ریال و میانگین قیمت شیر دریافتی از دامداران صنعتی 27 هزار ریال است.

وی افزود: قیمت مصوب شیر بر اساس اعلام انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وزارت صمت به ازای هر کیلو شیر تحویلی درب دامداری با بار میکروبی زیر 100هزار و درصد چربی 2/3 به میزان 23 هزار و 900 ریال بوده که به ازای هر کیلو یک دهم  در افزایش یا کاهش درصد چربی شیر، میزان  360ریال به قیمت خرید شیر افزوده یا کاسته می‌شود.

وی در خصوص تغییرات قیمت نهاده های دامی نیز گفت: در بازه زمانی اسفند ماه 98 تا اردیبهشت 99 قیمت خرید جو از 19 هزار و 500 ریال به ازای هرکیلو جو به 22  هزار ریال و قیمت کنسانتره گاو پر شیر به ازای هرکیلو کنسانتره از 22 هزار و 500 ریال به 23هزار و 900 ریال افزایش قیمت داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج اظهار داشت: بر اساس بازدید میدانی و واکسیناسیون های صورت گرفته توسط دامپزشکی تقریبا تعداد 4  هزار راس گاو شیرده در سطح شهرستان وجود دارد  که میانگین شیر تولیدی در دامداری های سنتی و صنعتی شهرستان تقریبا روزانه 35 تا 39 تن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کارخانجات لبنیات تمام شیر تولیدی دامداران را خریداری می‌کنند، گفت: در شرایط فعلی استقبال کارخانجات به خرید شیر از دامداران نسبت به بازه زمانی اسفندماه 98 و فروردین 99 بیشتر شده و قیمت شیر نیز روند صعودی داشته است.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران نسبت به تهیه و توزیع نهاده دامی یارانه دار از قبیل سبوس و کنسانتره و تهیه و توزیع جو توسط شرکت تعاونی تولید روستایی شهرستان همچنین توزیع نهاده‌های فوق با قیمت دولتی و مصوب بین دامداران تحت پوشش اقدام کرده است.

انتهای گزارش/ م.شادکام

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج