آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۲۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ساعت ۱۷:۵
بررسی وضعیت صنف آجیل فروشان و خسارت هایی که از کرونا دیدند؛

حال و روز بد پایتخت آجیل کشور در روزهای کرونایی

با شیوع ویروس کرونا و شرایط بوجود آمده از آن، این روز ها شرایط واحدهای آجیل فروشی فاروج، پایتخت آجیل ایران نامساعد است و این واحدها با مشکلات و شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش صبح فاروج، اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که ویروس منحوس کرونا به یکباره پیدا شد و با تمام مشکلاتی که به همراه خود آورد بود، موجب شد تا سبک زندگی مردم نیز تغییرات بسزایی کند.  این تغییر سبک خسارات اقتصادی زیادی برای صنوف به همراه داشت و یکی از صنوفی که بشدت از این مسئله آسیب دید صنف آجیل فروشان بود.

شهر فاروج با داشتن 79 واحد آجیل فروشی پایتخت آجیل کشور است. هرساله در ایام عید و 6ماهه اول سال با حجم زیاد مسافرانی که از این شهر عبور می‌کنند، این بازار بسیار پررونق است. سال گذشته هم از بهمن ماه آجیل فروشان تدارک این ایام را دیدند و با خرید های زیاد آماده استقبال از مسافران شدند.

در اسفند ماه بود که ویروس کرونا در کشور پیدا شد و بشدت شیوع پیدا کرد. مغازه ها بسته شدند و دیگر کسی از منزل بیرون نمی‌آمد. حال با گذشت 5 ماه کماکان سایه این ویروس منحوس از سر مردم کم نشده و آجیل فروشان فاروج مانده‌اند با تعداد زیاد چک برگشتی و حجم بالایی از اجناسی و آجیل هایی که چیزی به انقضاء آنها نمانده و البته چشم انتظار حمایتی از سمت دولت.

 

 

یکی از آجیل فروشان در این باره گفت: به خاطر کرونا 40روز آجیل فروشی ها را بستند. بعد از باز کردن گفتند باید روی اجناس خود را بپوشانید و خب به همین خاطر برخی اجناس مانند بادام هندی که پرچرب هستند همه کرم زدند و خراب شدند. اجناسی هم که هنوز خراب نشده و مدت زیادی تا انقضاء آن نمانده را نیز از ما پس نمی‌گیرند.

یکی دیگر از آجیل فروشان نیز اظهار داشت: هرچه در سال های گذشته درآمد داشته ایم در این چند ماهه صرف جبران بخشی از خسارات و هزینه های مغازه شده است. نکات بهداشتی را نیز تماما رعایت می کنیم اما مسافری نیست تا خریدی از ما داشته باشد.

وی افزود: ما طبق معمول هرساله چیزی حدود 200 میلون تومان آجیل و اجناس دیگر برای این ایام خرید کرده ایم تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم اما اکنون مجبوریم بطور هفتگی  اجناس را به سطل زباله بریزیم.

آقای حاتمی یکی از این آجیل فروشان که علاوه بر خسارات وارد با حجم زیادی از اخطاریه های بانک به جهت عدم پرداخت اقساط وام خود روبه‌رو بود، گفت: بر خلاف چیزی که اعلام شده بانک ها اقساط تسهیلات را در این چند ماهه از ما طلب کرده اند حداقل برای بازپرداخت آن چند ماهی فرصت بدهند.از مسئولین خواهشمندیم که با این شرایط فکری به حال این صنف نمایند پیش از آنکه همه برشکسته شویم و مغازه های خود راببندیم.

 


بخشش 4 ماهه حق عضویت آجیل فروشان
حسین پوران رئیس اتحادیه آجیل فروشان در این باره گفت: 4 ماه حق عضویت برای تمام واحد های این صنف بخشیده شده و مابقی نیز تا آخر سال شامل 50درصد تخفیف خواهد شد.

وی افزود : پیگیری های زیادی برای کمک به این صف از طریق شهرستان و استان انجام شده اما متاسفانه تاکنون کمک قابل توجهی نشده است. تسهیلاتی نیز که قرار است به مشاغل آسیب دیده بدهند شامل این ها نشده چون کارگرانشان بیمه نیستند و این درصورتی است که بیمه کردن برای صاحبان این مغازه‌ها هم میسر نیست.


آجیل فروش ها مشمول تسهیلات کرونا نمی شوند
احسان افتخاری  رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فاروج نیز در این باره گفت: به طور میانگین 60 تا 70 میلیون تومان به هر واحد آجیل فروشی خسارت خورده است که با توجه به این که بر اساس بخشنامه مبنای پرداخت تسهیلات واحدهای صنفی است که دارای کارگر بیمه شده هستند، شامل دریافت این تسهیلات نمی‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در شهرستان فقط یک واحد صنفی بیمه شده داریم که برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است و پیگیر این مسئله هستیم تا به نحوی سایر واحدهای این صنوف نیز از دریافت این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 


کاسبان صنف آجیل اظهارنامه مالیاتی پر کنند
مسعود صادق فرماندار شهرستان نیز در گفتگو با خبر نگار عصر اترک گفت: در جهت کمک به این صنف هر کدام از این مغازه ها به اداره مالیات مراجعه نموده و اظهارنامه پرکنند طبق رایزنی های انجام شده قطعا شامل درصدی تخفیف خواهند شد.

وی افزود: برخی از این مغازه ها که ملک آن متعلق به شهرداری است دوماه تخفیف 50درصدی اجاره بها داده شده و برای پرداخت عوارض شهرداری هم مذاکره می‌کنیم تا بخشی یا کل آن از آجیل فروشان گرفته نشود.

فرماندار شهرستان فاروج با اشاره به شرایط دریافت تسهیلات کمک به مشاغل آسیب دیده گفت: اقداماتی برای ارائه تسهسلات به واحدهای آجیل فروشی که بیمه نیستند هم انجام شده که در صورت قطعی شدن به صورت پیامک برای آنان ارسال خواهد شد که پس از دریافت آن می‌توانند جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

 

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج