آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ساعت ۲۰:۳۶
گزارش/

تیغ تورم بر گردن معیشت و قدرت خرید مردم

تحریم‌ها و درکنارش بی مسئولیتی، بی تفاوتی، کم کاری، عدم برنامه ریزی درست و البته برخی فرهنگ ها و رفتار غلط سبب شده تا مردم متحمل فشارهای زیادی شودن و وضع معیشت شان حال و روز ناخوشی پیدا کند.
تیغ تورم بر گردن معیشت و قدرت خرید مردم,

 تیغ تورم بر گردن معیشت و قدرت خرید مردم,

 

به گزارش عصر اترک،  این روز ها کشور تحریم‌های بی سابقه دشمنان را تحمل می‌کند از این رو افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها، تورم و فشار اقتصادی سفره مردم را از همیشه کوچکتر کرده و فشار بی سابقه ای گریبان گیر مردم است که برای بهبود این وضعیت نیاز مبرمی به عزم جدی و اقدامات جهادی مدیران و مسئولان، تکیه بر توان داخلی و برخوردهای قاطع با سهل‌انگاری‌ها، بی‌توجهی ها و سودجویی‌ها دارد.

برخی‌ بر این باورند که دلیل این وضعیت، نبود کالا در بازار و ممنوعیت واردات به کشور است و برخی نیز همچنان اعتقاد دارند که تحریم‌ها عامل اصلی تورم است؛ اما در این میان، عده‌ای همه چیز را رها کرده و منتظر معجزه هستند تا اوضاع درست شود، حال آنکه فشار همه این گرانی‌ها و تورم بر دوش مردم است.

شیوع کرونا هم تاثیرات منفی زیادی بر برخی از بخش‌های اقتصاد گذاشته، تعطیلی برخی مشاغل و کاهش شدید خرید و فروش، کسبه و صنوف را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

آنچه که بر همه آشکار است تلاش دشمن و استفاده از همه ظرفیت‌های در اختیارش برای فشار اقتصادی بیشتر به ملت ایران است و چیزی که در وضعیت موجود ضروری است اقدامات جهادی، انقلابی و میدانی است تا در شرایط موجود که دست کمی از شرایط جنگی ندارد کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون 4 دهه گذشته از این پیچ تاریخی هم با سربلندی عبور کند.

 

 


دخل و خرج ها با هم همخوانی ندارد

محمدی یکی از شهروندان فاروج گفت: اوضاع اقتصادی مردم بسیار نامطلوب است و دیگر دخل و خرج با هم همخوانی ندارد، در مقابل افزایش ناچیز حقوق‌ها، هر روز بر قیمت اجناس و مایحتاج مورد نیاز مردم افزوده می شود.

وی اظهار داشت: قیمت همه اجناس لحظه ای شده و حتی اقلام ریز و ناچیز هم که در انبار فروشگاه ها هست به قیمت بروز و لحظه‌ای عرضه می‌شوند و متاسفانه کم پیش می‌آید کالایی در دو فروشگاه قیمت یکسان داشته باشد که این نشانه عدم نظارت و برخورد قاطع است.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: بنده ساکن روستا و کشاورز هستم . چیزی حدود یک ماه پیش محصول گوجه فرنگی خود را علی رغم زحمت و هزینه های زیادی که برایم داشت به قیمت ناچیز هزار تومان فروخته ام و الان باید برای مصرف خود همان محصول را در فاصله کمتر از یکماه به قیمت کیلویی 15هزار تومان بخرم.

وی در ادامه افزود: مشابه این داستان برای سایر محصولات هم اتفاق می افتد، حال چگونه با اندک سودهای کشاورزی و این گرانی زندگی خود را به سر ببریم. با این قیمت های سرسام آور آیا دیگر جوانی هست که بتواند از پس مخارج شروع زندگی مشترک برآید

آقای براتی اظهار داشت: در کنار همه این مشکلات و گرانی ها بی تفاوتی برخی مسئولین نسبت به این شرایط و نداشتن درک درستی از سختی وضع معیشت مردم به همان اندازه گرانی ها بر ناراحتی مردم می‌افزاید درحالی که فقط با مدیریت و برخوردهای قاطع با سودجویان می‌شود بخش اعظمی از این مشکلات را حل کرد.

 


سوق دادن نقدینگی به سمت تولید


حامد نوروزی کارشناس اقتصادی در این باره گفت: تحریم بر وضع موجود تاثیر گذار است اما نه اینکه دلیل همه مشکلات تحریم باشد.عوامل زیادی در کنار هم باعث شده است وضع معیشت مردم نامناسب شود.

وی افزود: توجه به مسئله‌ی اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم یکی از موضوعات اصلی و مهم در بیانات رهبری است که اهمیت موضوع تا آنجاست که ایشان در شرایط فعلی، اقتصاد را مسئله‌ی اول کشور معرفی می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای بهبود وضعیت معیشت کشور بویژه معیشت اقشار آسیب پذیر باید سریعوارد عمل شد و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل احیا شود.
نوروزی تکیه بر توان داخلی و راه انداختن چرخ تولید را از راهکارهای برطرف کردن مشکل بیکاری و بهبود بخشی از این وضع موجود عنوان کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث تضعیف وضعیت اشتغالزایی در کشور شده است بی‌توجهی به رفع مشکلات اساسی در بخش صنعت و کشاورزی است. این بخش‌های مولد اقتصادی در سال‌های اخیر به مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده اند که نیاز به نگاه ویژه‌ای دارند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود باید نقدینگی به جای بازار و ارز و طلا به سمت بخش های مولد اقتصاد و تولید هدایت شود و در کنار آن با برنامه ریزی دقیق و تغییراتی در ساختار اقتصادی موجود به مرور زمان شرایط را بهتر کرد.

 

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج