آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۶ - ساعت ۱۹:۴۱
گزارش

کسبه قربانی بزرگ رکود و تعطیلی‌های کرونا

در اجرای طرح قرنطینه دوهفته ای و اعمال محدودیت‌ها اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود، تعطیلی کسبه است اما اگر این مسئله با راه حل درستی جایگزین نشود پیش از کرونا، ورشکستگی به بسیاری از کاسبان سرایت می‌کند که عوارض آن دست کمی از کرونا ندارد.
کسبه قربانی بزرگ رکود و تعطیلی‌های کرونا,

به گزارش صبح فاروج، از ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود 10ماه می‌گذرد و شهرستان فاروج هم مانند سایر نقاط کشور چندین مرتبه دچار پیک شیوع شده که این مسئله منجر به تعطیلی‌های مکرر کسب و کارها و به دنبال آن تحمیل خسارت های سنگینی بر کشبه شده است.

بسیاری از کسبه شهرستان فاروج همچون سایر نقاط کشور ملک استیجاری دارند و چه تعطیل باشد یا نه باید مبلغ اجاره بها را بپردازند کما این که هم اکنون بخشی از کسبه در معیشت و مخارج زنگی خود هم با مشکل روبرو شده‌اند.

اگر شرایط به همین منوال پیش برود و حمایت جدی از این قشر صورت نگیرد یا راهکار مناسب تری جایگزین نشود، متاسفانه در آینده شاهد سونامی چک‌های برگشتی، ورشکستگی، خانه‌نشینی و افزایش بیکاری در جامعه خواهیم بود که خود مسائل و هزینه‌های بیشتری به‌دنبال خواهد داشت.

سلامت جامعه خیلی مهم است و هیچ‌کس منکر آن نیست ولی بهتر است راهکارهایی همه جانبه اتخاذ شود چرا که مسئله تعطیلی ها همچون مسکنی برای درمان درد استفاده می‌شود که شاید مقداری وضعیت را تسکین دهد اما بهترین گزینه نیست و عوارض جانبی آن در بلندمدت به قدری است که شاید از خود درد هم خطرناک تر شود.



 

درماندگی کسبه در پرداخت اجاره بها
حاجی پور یکی از کسبه فاروج در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تعطیلی بازار گفت:  پیش از شیوع کرونا با توجه به وضعیت بسیار بد اقتصادی و معیشتی جامعه، مردم از خریدهای غیر ضروری خودداری می‌کردند که شیوع کرونا وضع را بدترنیز کرد.

وی افزود: میزان خرید بسیار کاهش داشته از طرفی هم تعطیلی های مکرر دمار از روزگار کسبه در آورده است. دوهفته است که به خاطر اعمال محدودیت ها تعطیل هستیم در وضعیت نارنجی هفته بعد هم باید تعطیل باشیم و اگر به همین منوال پیش برود تعطیلی کسب ها یک ماه می‌شود اما سئوال اینجاست که سر ماه باید اجاره مغازه را از کجا پرداخت کرد؟

وی در ادامه افزود:  هم اکنون مدت زیادی از شیوع کرونا می‌گذرد، تعطیلی پشت تعطیلی و کاسبان می‌مانند و چک های برگشتی که هیچ حمایتی هم از آن ها صورت نمی‌گیرد.

یکی از آجیل فروشان فاروج نیز گفت: سال گذشته همچون سنوات قبل مقدار زیادی آجیل برای ایام عید نوروز خریداری کردیم با شیوع کرونا و تعطیلی هم اجناس روی دست ما ماند و هم چک برگشتی که باید با فروش این اجناس پرداخت می‌شد.


خسارت 150 میلیاردی کرونا به کسبه فاروج
احسان افتخاری رئیس اداره صمت شهرستان فاروج گفت: بر آورد ما این  است که از ابتدای سال تا مرداد ماه  حدود 86میلیارد ریال و با شروع این تعطیلی دوهفته ای امسال حدود 150میلیارد ریال به کسبه شهرستان فاروج خسارت وارد شده است.

وی در خصوص خدمات ارئه شده به کسبه اظهار داشت: 160میلیون ریال تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب دیده از کرونا که دارای بیمه بودند با اولویت تالارها، آشپزخانه‌ها، آجیل فروشان و... در نظر گرفته شده که تا کنون به 16نفر پرداخت شده است.

وی افزود: برای واحدهای بدون بیمه فقط مبلغ 60 میلیون ریال تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده است که متاسفانه اکثر کسبه شهرستان فاروج فاقد بیمه بوده اند و تا کنون نیز 37 مورد تسهیلات به این افراد پرداخت شده است.

افتخاری افزود: دولت برای واحدهایی که از ابتدای شیوع کرونا تعطیل بودند و خسارات زیادی متحمل شده‌اند تا سقف 2میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته که متاسفانه چون این تسهیلات با سود 18درصد پرداخت می‌شود از طرف کسبه مورد استقبال قرار نگرفت که با این تعطیلی ها کسبه توان بازپرداخت اقساط آن را نخواهند داشت.

 افتخاری با اشاره به خسارات سنگین وارد شده به کسبه گفت: تسهیلات با مبلغ کم چندان مشکلات کسبه را برطرف نخواهد کرد لذا تقاضا داریم دولت تسهیلات با مبلغ مناسب و سود کم برای کسبه در نظر بگیرد، هرچند مشکل کسبه فقط تسهیلات نیست و با وجود تعطیلی با مشکلات اجاره و مالیات هم روبرو هستند که تقاضا داریم سازمان امور مالیاتی استان برای این مسائل نیز تدبیر مناسبی اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی کسبه و صنوف در شهرستان فاروج وضع مناسبی داریم، کل پلمپ‌های صورت گرفته در شهرستان 7مورد بوده که با توجه به جمعیت 1400واحد صنفی، آمار بسیار خوبی است که از همه کسبه شهرستان بابت این مسئله و همکاریشان تشکر می کنم.

 

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج