آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ساعت ۱۹:۲۰
گزارشی از چرایی بالا بودن قیمت میوه در فاروج؛

جای خالی بازار میوه و تره بار در فاروج/اضافه شدن سود ۱۵ تا ۳۰ درصدی به قیمت میوه ها

حذف واسطه، ایجاد رقابت، سود بیشتر تولید کننده و قیمت پایین تر برای مصرف کننده از مهم ترین مزایایی است که شهرستان فاروج به دلیل نداشتن بازار میوه و تره بار از آن محروم است.
جای خالی بازار میوه و تره بار در فاروج/اضافه شدن سود 15 تا 30 درصدی به قیمت میوه ها,

به گزارش صبح فاروج، شهرستان فاروج علی رغم که سال های زیادی از شهرستان شدنش می‌گذرد اما متاسفانه هنوز فاقد میدان میوه و تره بار است.میدان تره بار از یک طرف نقش حمایتی خود را به عنوان بازاری برای محصولات کشاورزی نسبت به تولیدکنندگان داشته و از طرف دیگر سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ها و عرضه محصولات با قیمت‌های مناسب برای مصرف کنندگان می‌شوند.

نبود میدان میوه و تره بار شاید یکی از مهم ترین دلایلی باشد که در کنار برخی موارد دیگر موجب شده است تا قیمت میوه در این شهرستان بالاتر از شهرهای دیگر استان باشد.

چند سالی بود که جمعه بازار در فاروج راه افتاده بود و تقریبا مردم اکثر نیاز میوه و تره بار خود را از این محل که نسبت به بازار قیمت مناسب تری داشت تهیه می‌کردند اما با شیوع ویروس کرونا، تیغ تعطیلی به گردن جمعه بازار هم رسید و الان بیش از یک سال است که این بازار تعطیل است و مردم مجبور به تهیه میوه و تره بار با قیمت بالاتری هستند.

اختلاف قیمت یک میوه در میوه فروش ها

محمداکبری یکی از اهالی فاروج گفت: قیمت میوه در میوه فروشی ها بسیار بالاست و نکته دیگر اینکه قیمت یک میوه در میوه فروشی ها یکسان نیست و این اختلاف قیمت نشان از عدم نظارت است.

یکی دیگر از اهالی فاروج نیز گفت: در شرایطی که قیمت میوه در میوه فروشی ها بالاست مجبورم از وانت بارهای حامل میوه اقدام به خرید کنیم که آن هم معضلات زیادی دارد اما به دلیل قیمت پایین تنها گزینه مناسب است.

یکی از فروشندگان میوه نیز در این باره گفت: علاوه بر قیمت بالای اجاره مغازه، ما باید میوه مورد نیاز خود را از شهرستان‌های همجوار و گاها مشهد تامین ‌کنیم که این امر باعث تحمیل برخی هزینه‌های اضافی به ما می‌شود و نهایتا موجب افزایش قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده می شود.


اضافه شدن سود 15 تا 30 درصدی به قیمت میوه ها

احسان افتخاری رئیس اداره صمت شهرستان در این باره گفت: نرخ سود در بحث میوه و تره بار به تشخیص هیئت عالی نظارت در تهران مشخص می شود که بر همین اساس نرخ سود بین 15 تا حداکثر 30 درصد بعلاوه 3 تا 5 درصد کرایه و هزینه حمل و نقل بوده در حالی که حداکثر سود برای فروش در میادین میوه و تره بار فقط 5 درصد است.

وی افزود: در شهرستان فاروج 22 میوه فروشی وجود دارد که از این تعداد 16 واحد دارای پروانه کسب و 6 واحد دیگر در حال طی کردن مراحل دریافت پروانه کسب هستند.

افتخاری خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا کنون یک هزار و 130 مورد بازرسی از میوه فروشی های شهرستان صورت گرفته که این بازرسی ها منتهی به تشکیل 8 پرونده گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور خرید به ارزش ریالی 4میلیون و 699هزار ریال شده است.

رئیس اداره صمت با اشاره نبود بازار رقابتی در این صنف افزود: با ایجاد میدان میوه و تره بار، روز بازار و جمعه بازار برای عرضه میوه و سایر اقلام اساسی مورد نیاز مردم و کوتاه کردن زنجیره تولید تا مصرف کمک بسیار زیادی به کم شدن هزینه برای مصرف کننده و افزایش سود تولید کننده می‌کند.


عرضه میوه های درجه دو با قیمت میوه های درجه یک

وی افزود: مسئله دیگری که باعث افزایش قیمت میوه شده، اعلام نرخ توسط دولت بود چرا که این نرخ بر اساس میوه مرغوب و درجه یک تهران اعلام می شود و پس از آن میوه‌هایی که در نقاط دیگر کشور با کیفیت کمی پایین‌تر و قیمت پایین تر عرضه می‌شود خود را به این قیمت مصوب اعلامی می‌رسانند و این امر باعث افزایش قیمت میوه در شهرستان ها می‌شود.

احسان افتخاری گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه بعد از فصل برداشت زعفران از زیرساخت بازارچه زعفران استفاده ای نمی شود می توان بحث راه اندازی میدان تره بار و یا روز بازار را در آن مکان داشت و حتی وانت هایی که در سطح شهر مسغول به فروش هستند را در آن جا ساماندهی کرد تا با وجود آمدن بازار رقابتی مصرف کننده با قیمت پایین تری محصول خود را خریداری کند.

وی همچنین افزود: در کنار آن می توان برخی محصولات که در خود شهرستان تولید می‌شود با تشکیل تعاونی فروش کشاورزان مستقیم در این بازار عرضه کرد که این امر با حذف واسطه‌ها قطعا موجب سود بیشتر تولید کننده و قیمت تمام شده کمتر برای مصرف کننده خواهد شد.


انتهای پیام/ شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج