آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ - ساعت ۱۷:۹
گزارشی از وضعیت راه های روستایی فاروج،

راه های روستایی فاروج در سنگلاخ کمبود اعتبار

یکی از مهمترین شاخصه ها و ملزومات در روستاها، راه روستایی است که شهرستان فاروج با 68 درصد جمعیت روستانشین و عقب ماندگی شاخص راه روستایی نسبت به استان و کشور نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی است.
راه های روستایی فاروج در سنگلاخ کمبود اعتبار,

به گزارش خبرنگار عصر اترک از فاروج، روستاها نقش بسزایی در اقتصاد جامعه و بویژه شهرها دارند و علاوه برآن بخش اعظمی از مواد غذایی مردم در شهر ها را تامین می‌کنند اما همیشه در مقایسه با شهرها از امکانات کمتری برخوردار هستند.

یکی از مهمترین شاخصه ها و ملزومات در روستاها، راه روستایی است که دسترسی مردم به شهر را میسر می‌سازد و یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث ماندگاری جوانان در روستاها شود.

شهرستان فاروج جزو معدود شهرستانی هایی است که عمده جمعیت و بافت آن را روستاها تشکیل داده‌اند و چیزی در حدود 68درصد جمعیت آن روستایی است.

جمعیت بالای روستا نشینی در شهرستان فاروج و کم توجهی مسئولان استان به این شهرستان محروم سبب شده تا فاروج شاخص راه روستایی پایین تری از استان و کشور را دارا باشد که نیازمند این است مسئولان استان به عنوان اصلی ترین تصمیم گیرنده در تقسیم اعتبارات وضعیت این شهرستان را مورد توجه قراردهند.

در این شرایط وجود پروژه‌های نیمه تمام در حوزه راه روستایی که مدت زیادی بلاتکلیف یا نیمه تمام رها شده است موجبات نارضایتی مردم را ایجاد کرده که ناشی از ضعف پیمانکاران و عدم جدیدت و اهتمام اداره کل استان است.

 

محرومیت 26 روستای فاروج از جاده آسفالته

 جواد جعفری، مدیر اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای شهرستان فاروج  در این باره گفت: پروژه های راهداری یکی از بخش هایی است که بودجه قابل توجهی نیاز دارد، به طور مثال فقط برای 1 کیلومتر آسفالت چیزی حدود 1میلیارد تومان هزینه می‌شود که مبلغ قابل توجه است.

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فاروج با اشاره به چند پروژه نیمه نیمه تمام در شهرستان گفت: یکی از مشکلات به تاخیر افتادن پروژه ها این است که شرکت در زمان عقد پیمان با اداره کل لیست بها میدهد و سپس به هر دلیلی اداره کل در تامین اعتبار به مشکل می خورد و تاخیر بوجود می‌آید بعد چندسال کار کردن با لیست بها چندسال قبل با توجه به تورم برای پیمانکار به صرفه نیست و هرچه زمان بگذرد این امر مشکل تر خواهد شد.

جعفری گفت: یکی از این پروژه ها که چندسالی به تاخیر افتاده، مربوط به زمانی است که راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از هم تفکیک نشده بود و تفکیک این دو اداره و جابه جایی پرونده ها مزید برعلت شد که تعین وضعیت این پروژه ها به تاخیر بیفتد اما تلاش ما این است که وضعیت تمام این پروژه در یکی دوسال آینده مشخص شود.

وی افزود: در حال حاضر شاخص راه روستایی در شهرستان فاروج 39.92 درصد است که نسبت به شاخص استانی 43درصد و متوسط کشوری که 53درصد است نیز عقب تر است.

جعفری خاطرنشان کرد: 26 روستای بالای 20خانوار  و 9 روستای بالای 50خانوار از راه آسفالت محروم هستند که مجموعه طول این محورها 122 کیلومتر است.

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فاروج با اشاره به آسفالت مسیر خرق به بام گفت: طول این محور 10 کیلومتر است که تاکنون 1کیلومتر و 600 متر آسفالت، 2کیلومتر اساس و بیس بروی محور حمل و 1کیلومتر هم محور پریمکت و آماده آسفالت شده است .

وی افزود: در بحث ابنیه فنی نیز این مسیر 14 ابنیه فنی دارد که از این تعداد 9 ابنیه تا 80درصد انجام شده  و 5 ابنیه فنی مانده باید ساخته شوند و پس از آن اداره راهداری فاروج با دستگاه های خود بحث زیرسازی محور را انجام دهد.

جعفری اظهار داشت: به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها فقط از ابتدای سال 1400 تا کنون در قالب طرح ابرار زیر سازی 7کیلومتر و پانصد متر از محورهای روستاهای فرهادان، قوشخانه، شیرغان و آق چشمه با استفاده از ماشین آلات خود اداره انجام شده که مبلغ قابل توجهی صرفه جویی در هزینه و کمک به شهرستان را به دنبال داشته است.

 

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم