آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ساعت ۲۲:۲۸
گزارشی از اما و اگرهای احداث کنارگذر در فاروج؛

کلاف سردرگم کنارگذر فاروج بعد از ۱۲ سال/ الزامی که اقتصاد پایتخت آجیلی کشور را نشانه رفته است

صدمات اقتصادی که شاید پس از احداث کنارگذر گریبان گیر اقتصاد شهر و کسبه بویژه آجیل فروشان پایتخت آجیل کشور شود سبب شد این پروژه در نیمه ها ی راه متوقف شود اما شهر فاروج بواسطه موقعیت جغرافیایی و مسیر تردد جاده آسیایی همه روزه مسیر تردد حجم قابل توجه خودروی سبک و سنگین است مضاف بر آن دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارد که احداث کنار گذر را یکی از الزامات ضروری برای شهر تبدیل کرده است.
کلاف سردرگم کنارگذر فاروج بعد از 12 سال/ الزامی که اقتصاد پایتخت آجیلی کشور را نشانه رفته است,

به گزارش خبرنگار عصراترک از فاروج، شهر فاروج با قرار گرفتن در مسیر جاده آسیایی و موقعیت مطلوب جغرافیایی همه روز شاهد تردد چندین هزار خودرو است و در ایام تعطیلات ملی و مذهبی این ترددها تا چندین برابر نیز افزایش می‌یابد.

این حجم از تردد بویژه در ایام تعطیلات موجب ایجاد ترافیک در مسیر اصلی شهر شده و  در صورت بروز حادثه یا تصادفی در این مسیر تردد با مشکل مواجه خواهد شد.

در دور دوم سفر هیئت دولت نهم به شهرستان فاروج در سال 88 به منظور برطرف کردن این مشکل بحث ایجاد کنار گذر مطرح و تصویب شد اما از همان ابتدای تصویب نیز مخالفت هایی با این طرح وجود داشت که سرانجام پس از اینکه بخش اعظمی از کار انجام شده در دولت قبل با دستور وزیر راه و بر خلاف مطالعات کارشناسی و شهرسازی این طرح متوقف شد.

شهر فاروج پایتخت آجیل ایران، شهری 24ساعته بیدار است که تعداد زیادی واحد آجیل فروشی 24 ساعته باز و در دو سمت خیابان اصلی شهر که مسیر همین ترددهای پرشمار است به کاسبی مشغول هستند.

عمده مخالفان اجرای طرح کنار گذر شهر فاروج کاسبان حاشیه خیابان اصلی شهر هستند که علاوه بر حدود 85 واحد آجیل فروشی تعداد زیادی نیز رستوران و سایر مشاغلی تشکیل می‌دهند که درآمدشان به همین ترددهای پرشمار گره خورده و احداث کنار گذر را ضربه جبران ناپذیر به اقتصاد شهر می‌دانند.

اما وجود کنار گذر در شهر امری ضروری است، به طور مثال در دوران کرونا زمانی که محدودیت ورود خودروهای غیربومی به شهر اجرا و به ناچار تمام خیابان های منتهی به خیابان اصلی بسته شد، مشکلات زیادی برای تردد مردم بومی شهر بوجود آمد که فواید وجود کنار گذر را دوچندان برای مردم ملموس‌تر کرد.

علاوه بر این تردد خودروهای سنگین در شهر هم بار ترافیکی و آلودگی محیطی و صوتی ایجاد می‌کند و از نظر پدآفند غیر عامل نیز نبود راه جایگزین برای تردد مشکل بزرگی است که همه موارد تنها با احداث کنار گذر برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر درکنار موارد مطرح شده برای جلوگیری از پیامدهای اقتصادی برای کسبه شهر باید ایجاد مراکز خدمات رفاهی و خرید در حاشیه کنار گذر از جنبه اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

مختل شدن امرار معاش 400 خانواده 

رضایی یک از آجیل فروشان شهر فاروج در این باره گفت: با احداث کنار گذر، مسافران به جای تردد از داخل شهر از کنار گذر  تردد کرده و عملا وارد شهر نشده و بهره اقتصادی و گردشگری آن نصیب شهر های دیگر خواهد شد.

وی افزود: در هر واحد آجیل فروشی 3 تا 4 نفر مستقیم مشغول به کار هستند و زندگیشان وابسته به همین مسافرانی است که در شهر تردد دارند که اگر تعداد همه آجیل فروشی ها را محاسبه کنید با احداث کنار گذر امرار معاش حدود 400خانواده با مشکل روبرو خواهد شد.

شهروند آجیل فروش دیگری گفت: احداث کنار گذر برای شهری مانند فاروج که امرار معاش و شغل بسیاری از خانواده ها از راه فروش آجیل است، کاری غیر اقتصادی و شاید هم عقلانی است چراکه با این کار عملا بسیاری از مردم شهر بیکار می شوند.

 

احداث کمربندی شهر فاروج به تصویب شورای ترافیک کشور رسیده است

ابوالحسن نجفی، فرماندار فاروج در گفتگو با خبرنگار عصراترک در فاروج گفت: شیوع کرونا و بستن ورودی خیابان های شهر بار دیگر ضرورت وجود کمربندی و کنارگذر را برای شهر به همگان اثبات کرد.

فرماندار فاروج با بیان اینکه احداث کمربندی برای شهر فاروج یک نیاز و اصل مهم است، اظهار داشت: در بحث راه اندازی کمربندی برای شهرستان باید کلیه فرصت ها و تهدیدهای موجود را شناسایی و مورد بررسی کارشناسی قرار داد و دراین خصوص باید منافع و لزوم توجه به نیازهای همه ی شهروندان را مورد توجه قرار داد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با این وجود  این طرح ضمن مطالعه چندین ساله به تصویب شورای ترافیک کشور نیز رسیده است.


کنارگذر بر کاهش تعداد تصادفات تاثیر زیادی دارد

حسن ذبیحی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج نیز در این باره گفت: موضوع کنارگذر به لحاظ اهمیت آن در توزیع ترافیک شهری امری مهم و حیاتی است که علاوه بر تاثیر آن بر محیط زیست به کاهش ترافیک درون شهری و به تبع آن کاهش تصادفات در سطح شهر نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ذبیحی افزود: از سوی دیگر برای توسعه شهر فاروج احداث این محور مواصلاتی امری ضروریست اما در کنار آن  برای حاشیه کنارگذر نیز تمهیداتی از قبیل تغییر کاربری و موارد تشویقی دیگر مدنظر قرار گرفته تا به اقتصاد شهر کمک شود و از این لحاظ جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

رئیس اداره راه و شهرسازی فاروج اظهار داشت: با انسجام در تصمیم گیری که در بین مسئولان شهرستان فاروج و مدیران راه و شهرسازی در سطح استان وجود دارد به فضل الهی پروژه کنارگذر شمالی شهر فاروج مجدد آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج