آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ساعت ۱۸:۲
در گفتگو با جوان شاعر و طنز پرداز فاروجی مطرح شد؛

با همت و اراده، به هدفم واقعیت بخشیدم/ مسئولان شهرستان هیچ حمایتی از حوزه شعر و طنز ندارند

حسین پورقلی یام، جوان خوش ذوق و طنز پرداز فاروجی در حوزه ادبیات، شعر و طنز توانسته موفقیت های زیادی را کسب و در دو دوره از مسابقه قندپهلو رسانه ملی موفق به کسب مقام اول شود.
با همت و اراده، به هدفم واقعیت بخشیدم/ مسئولان شهرستان هیچ حمایتی از حوزه شعر و طنز ندارند ,

به گزارش خبرنگار عصراترک از فاروج؛ فاروج یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است در قسمت شرقی استان واقع شده است، این شهرستان علی رغم اینکه محرومیت های زیادی در بخش های زیرساخت و امکانات دارد، اما در بخش نیروی انسانی آن قدر پتانسیل قوی دارد که تمامی محرومیت ها نتوانسته سدی برای شکوفایی این استعدادها باشد.

این شهرستان در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی همیشه درخشیده و موضوع قابل بیان این است که شعر و ادبیات یکی از عرصه‌هایی است که جوانان فاروجی در طول سالیان متمادی در آن موفق بوده اند و حسین پورقلی، صادق آدینه، حسین نامدار، علی مومن، ایمان اصغری، رضا ادیب توكلی تنها تعدادی از افراد موفق در این حوزه هستند که در عرصه شعر حرف های زیادی برای گفتن دارند.

امروز خبرنگار عصراترک در این شهرستان با یکی از موفق های حوزه ادبیات و شعر به گفتگو پرداخته که موفق شده در کشور نام فاروج را معرفی کند که در ادامه تقدیم تان می شود:

حسین پورقلی یام، جوان خوش ذوق و طنز پرداز خبره فاروجی که از آثار نوشته شده اش کتابی را به چاپ رسانده و طی دو دوره عنوان برتر مهم ترین برنامه تلویزیونی کشور در حوزه شعر طنز را از آن خود کرده است، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:  به دنبال علاقه‌ای که از ابتدا به ادبیات و نوشتن داشتم، تحصیلاتم را در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه نیشابور ادامه دادم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰‌ و هم زمان با ترم دوم دانشگاه‌ به واسطه‌ یکی از دوستان و همکلاسی هایم که شاعر بود، با شعر و شاعران معاصر آشنا شدم و به تدریج در انجمن‌های شعر نیشابور و بعدها خراسان شمالی حضور پیدا کردم و به نوعی در واقع شروع حرفه ای کارم با تشویق‌های همین دوست همکلاسیم بود.

 

 

این جوان موفق فاروجی گفت: زمانی که کم سن و سال‌تر بودم به دو برنامه نوروزی مردان آهنین و قندپهلو خیلی علاقه داشتم، از آن جایی که شرایط جسمانی من اجازه نمی‌داد به سمت مردان آهنین بروم و براین اساس که در مسیر زندگی به دنبال شعر و ادبیات رفته بودم، برای رفتن به سمت برنامه قندپهلو قدم برداشتم.

پورقلی یام با اشاره به اینکه بعد از تلاش های فراوان و تمرین ها بالاخره در سال 95 برای برنامه قندپهلو دعوت شدم، ادامه داد: زمان حضور در این برنامه، شاید شمار‌ شعرهای طنز من به 10 عدد هم نمی‌رسید و بیشتر شعر جدی و غزل می‌سرودم ، اما اکنون  دو مجموعه شعر جدی به چاپ رسانده‌ام. 

وی با بیان اینکه داستان آشنایی من با آقای رفیع، مجری برنامه قندپهلو هم حکایت جالبی دارد، گفت: در کافه داخل آرامگاه خیام در زمان دانشجویی‌ به صورت پاره وقت کار می کردم و یکی از روزها آقای رفیع را دیدم خیلی ذوق کردم و بالاخره پا پیش گذاشتم و چند رباعی که خودم سروده بودم را خواندم و اینگونه مرا شناخت و به برنامه دعوت شدم.

پورقلی یام خاطرنشان کرد: در مرحله اول که به برنامه دعوت شدم، باتوجه به اینکه تعداد سروده های طنزی که داشتم خیلی محدود و کم بود، اصلا گمان نمی کردم که موفق به دریافت کله قند طلایی شوم، اما با لطف خدا و تلاش های خودم موفق به کسب این عنوان ارزشمند شدم.

وی افزود: در دومین دوره از مسابقه قندپلهو، باتوجه به اینکه تمامی شرکت کننده ها از فینالیست های دوره های مختلف بودند، کار بسیار سخت شد، اما موفق شدم و دومین کله قند طلایی را کسب کردم.

 

 

این جوان موفق فاروجی با گلایه از اینکه تاکنون در شهرستان هیچ گونه حمایت و تشویقی از وی نشده است، گفت: هیچ گاه صرفا به دنبال تشویق نبوده ام و کارم را با پشتکار ادامه می دهم، اما قطعا وقتی یک جوان بتواند نام یک شهرستان کوچک را در رسانه ملی در جایگاه برترین ها معرفی کند، قطعا برای شهرستان می تواند بازخوردهای مثبتی به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: قطعا با دیده شدن کار من و تبلیغات در این حوزه و حمایت از سمت مسئولان شهری، جوان های دیگری که علاقه ای به این سمت و سو دارند نیز می توانند وارد عرصه شوند و انگیزه ایجاد می شود که مصمم تر در این مسیر قدم بردارند.

پورقلی یام بیان داشت: ادبیات و طنز با توجه به سبقه طولانی‌اش در فرهنگ ما، ظرفیت‌های بسیار و جای رشد زیادی دارند، شاید از دور اینطور به نظر بیاید که کار نسبتا ساده‌ای است اما حقیقت آن است که شاعر شدن یا طنزپرداز حرفه‌ای شدن نیاز به سال‌ها یادگیری، مطالعه و تمرین دارد و کار سختی است.

این جوان فاروجی اضافه کرد: سال هاست که در مطبوعات مختلف این نکته را مطرح می کنم که در حال حاضر در زمینه داستان طنز مهرداد صدقی در استان خراسان شمالی خوش درخشیده و داستان هایش‌ توفیق زیادی داشته و بسیار طنز پرداز خوبی ست و در زمینه‌ شعر طنز،  بنده فعالیت و سابقه‌ نسبتا زیادی دارم، چرا از ظرفیت های ما برای آموزش طنز استفاده نمی شود و چرا همچنان فضای طنز استان راکد است؟

وی گف: متاسفانه مسئولان استان خراسان شمالی، آنگونه که باید طنز مکتوب و ظرفیت‌های آن در استان را جدی نگرفته اند.

پورقلی یام خاطرنشان کرد: از مردم شهرستان فاروج بابت حمایت هایشان کمال تشکر را دارم و امیدوارم که با همت نهادهای‌ فرهنگی، فضایی فراهم شود که بتوانیم در سال‌های آینده چندین طنزپرداز حرفه‌ای و مطرح در استان داشته باشیم.

 

انتهای پیام/ محمد شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج