آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ساعت ۱۸:۱۶
گزارش

دست‌خالی تولیدکنندگان طلای سرخ

برخلاف هرسال که با پایان فصل برداشت زعفران در اواسط پاییز هزینه محصول زعفران کشاورزان با آن‌ها تسویه می‌شد امسال در حالی وارد دومین ماه از زمستان می‌شویم که هنوز بخش اعظمی از پول محصول کشاورزان پرداخت نشده است.
دست‌خالی تولیدکنندگان طلای سرخ ,

به گزارش خبرنگار عصر اترک از فاروج، زعفران محصول ارزشمند، گیاه دارویی و ادویه مهمی است که به‌واسطه ارزشش به طلای سرخ مشهور است و برای کشورهای تولیدکننده آن ارزآوری قابل‌توجهی دارد که در صورت جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد بستر مناسب برای صنایع تبدیلی این ارزآوری و صرفه اقتصادی چندین و چندبرابر خواهد شد.

نزدیک به دو دهه است که از ورود کشت زعفران به شهرستان فاروج می‌گذرد و امروز فاروج با حدود سه هزار و 18 هکتار سطح زیر کشت زعفران قطب تولید زعفران استان خراسان‌شمالی است.

هرچند که کشت این محصول به جهت نیاز کم آن به آب و صرفه خوب اقتصادی آن به‌سرعت در شهرستان رشد کرد؛ اما برنامه‌ریزی برای بازار فروش، فصل برداشت و البته صنایع تبدیلی آن بسیار عقب‌تر از میزان رشد کشت آن در شهرستان است.

همه سال در فصل برداشت مشکلات فراوانی گریبانی گیر کشاورزان این حوزه می‌شود از کمبود کارگر برای برداشت و پاک‌کردن گل و عدم وجود دستگاه‌های مکانیزه مناسب برای برداشت گرفته تا مشکلات فروش گل و نوسانات و اختلاف قیمت‌های متفاوت اما به دلیل دریافت نقد و کوتاه‌مدت هزینه، همچنان کشت این محصول را اولویت کشاورزان قرار می‌داد که متأسفانه آن هم در لابه‌لای سوءمدیریت‌ها و طمع تجار و دلالان سر ناسازگاری با کشاورزان برداشته است.

برخلاف هرسال که با پایان فصل برداشت زعفران در اواسط پاییز هزینه محصول زعفران کشاورزان با آن‌ها تسویه می‌شد امسال در حالی وارد دومین ماه از زمستان می‌شویم که هنوز بخش اعظمی از پول محصول کشاورزان پرداخت نشده است.

آقای برات زاده یکی از کشاورزان این حوزه که سالیان زیادی  است به کشت زعفران مشغول است در این باره گفت: گل زعفران که از سطح مزارع برداشت می‌شود به‌گونه‌ای نیست که بشود آن را انبار کرد یا حتی در همان زمین زراعی مدتی در برداشت آن تعلل کرد و همه روز گلی که می‌روید را باید برداشت و نهایتاً در یک یا دو روز آن را پاک کرد.

وی افزود: همه این دلایل در کنار حجم بالای گل و نبود دستگاه مکانیزه مقرون‌به‌صرفه برای برداشت و پاک‌کردن گل زعفران همه روز کشاورز را مجبور می‌کند که در انتهای روز همه محصول خود را که برداشت کرده‌اند در غرفه‌های خرید گل به هر نحوی که شده به فروش برساند.

این زعفران‌کار فاروجی اظهار داشت: معمولاً بخشی از هزینه گل در همان طول فصل برداشت توسط غرفه‌ها پرداخت و پس از پایان فصل برداشت در مدت کوتاهی تمام مبلغ با ما کشاورزان توصیه می‌شد که به طبع آن ماهم حق‌الزحمه کارگرانی که درگیر برداشت گل بودند را پرداخت می‌کردیم؛ امّا امسال بر خلاف سالیان گذشته پس ازهر بار مراجعه به غغرفه‌داران با پاسخ درستی روبرو نمی‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: برخی زعفران تنها کشت آن‌هاست و در همه سال چشم‌انتظار پایان فصل برداشت هستند و این‌چنین مسائل باعث وجود مشکلات زیادی در زندگی آن‌ها به‌ویژه با این شرایط اقتصادی کشور می‌شود.

آقای رضایی از غرفه‌داران خرید گل زعفران در پاسخ به این گلایه‌های کشاورزان گفت: ما غرفه‌داران فقط واسطه هستیم و گلی را که از کشاورزان خریداری می‌کنیم، هر شب به مشهد فرستاده و مثل کشاورزان بخشی از پول را در حین برداشت و با پایان فصل برداشت تسویه کرده و پول کشاورزان را پرداخت می‌کردیم؛ اما متأسفانه امسال هرچقدر مراجعه می‌کنیم پاسخی نمی‌دهند و در ازای پول گل‌ها نگین زعفران می‌دهند که به‌واسطه قیمت پایین آن کشاورزان آن را به‌جای پول از ما قبول نمی‌کنند.

وی افزود: اکثر غرفه‌داران بین 15 تا 30 درصد پول کشاورزان را پرداخت کرده و در ازای مابقی آن نیز نگین زعفران به آن‌ها می‌دهند که برخی نگین را قبول نمی‌کنند چرا که وقتی بازار فروش نباشد نگین زعفران نیز به درد کشاورزان نمی‌خورد.

وی با اشاره به خرید تضمینی زعفران توسط شرکت تعاون روستایی نیز گفت: در خرید تضمینی زعفران هم که دولت به‌واسطه شرکت تعاون روستایی از کشاورزان داشته ابتدا قیمت 41 تومان بود که آن هم به‌یکبار 34 نرخ‌گذاری شد و در کنار آن پرداخت پول پس از سه ماه موجب شد کشاورزان از آن سو هم دچار تردید شوند.

 

محمد محمدزاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در این باره  گفت: خرید حمایتی زعفران از دهه اول آبان‌ماه سال جاری باهدف کنترل قیمت، تنظیم بازار و متضررنشدن کشاورز آغاز و طبق دستورالعمل ابلاغی، قیمت خرید حمایتی هر یک کیلوگرم زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان و پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان از کشاورزان خریداری شد.

وی همچنین اظهار داشت: تا کنون ۱۱ میلیارد تومان از مطالبات زعفران‌کاران پرداخت و علاوه‌برآن  ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای تسویه ۳۰ درصد مطالبات زعفران‌کاران استان تأمین شده که لازمه پرداخت این بخش از بهای زعفران نهایی کردن قرارداد با تعاون روستایی است.

 

انتهای پیام/م.شادکام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج