آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ساعت ۲۲:۴۷
عصر اترک وضعیت کشت زعفران را بررسی کرد؛

سال سیاه طلای سرخ در فاروج

امسال، سالی تلخ و سیاه برای زعفران کاران بود، سرمای بی‌سابقه سال گذشته و خشک‌سالی موجب شده تا گل‌دهی زمین‌های زعفران به‌شدت پایین بیایید و امید زعفران کارانی که چشمشان به برداشت گل و درآمد حاصله از آن بود، ناامید شد.
سال سیاه طلای سرخ در فاروج,

به گزارش خبرنگار عصر اترک از فاروج، حدود دو دهه از کشت زعفران در فاروج می‌گذرد، محصولی که به جهت صرفه اقتصادی و نیاز کمی که به آب داشت به‌سرعت جای خود را در کشت و کار کشاورزان این شهرستان باز کرد و امروز باگذشت دو دهه شهرستان فاروج با ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار زمین زیر کشت زعفران قطب تولید زعفران استان و یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های تولیدکننده این محصول در کشور است.

باوجوداین افزایش سطح زیر کشت، اما هرساله در فصل برداشت زعفران، کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند؛ مشکلات افزایش هزینه کاشت و برداشت و آبیاری گرفته تا بازار نابسامان فروش گل و دلالانی که کماکان بیشترین سود چرخه تولید زعفران را با کمترین زحمت از آن خود می‌کنند.

از اینها که بگذریم امسال، سالی تلخ و سیاه برای زعفران کاران بود؛ سرمای بی‌سابقه سال گذشته و خشک‌سالی موجب شده تا گل‌دهی زمین‌های زعفران به‌شدت پایین بیایید و حدود ۲۰ درصد میانگین هرساله محصول داشته باشد و امید زعفران کارانی که چشمشان به برداشت گل و درآمد حاصله از آن بود ناامید شد.

 

ضرر ۸۰ درصدی به زعفران کاران فاروجی

خاکشور، یکی از کشاورزان این عرصه در رابطه با مشکلات زعفران کاران در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: زعفران حدود ۲۵ سالی است که در این منطقه کشت می‌شود و الان به یکی از منابع اصلی درآمدزایی برای کشاورزان تبدیل‌شده که متأسفانه با خشک‌سالی و شرایطی که امسال پیش‌آمده حدود ۸۰ درصد به کشاورزان ضرر واردشده است.

وی افزود: ما هرسال به‌طور میانگین از هر هکتار زمین زیر کشت یک و نیم تن گل زعفران برداشت می‌کردیم که متأسفانه امسال به ۱۰۰ کیلو گل برای هر هکتار کاهش پیداکرده است.

 

قطعی برق آب چاه کشاورزی

این زعفران کار فاروجی اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگری که ما با آن درگیر بودیم قطعی برق در چاه‌های آب کشاورزی بود که مشکلات فراوانی را برای کشاورزان به وجود آورد و علاوه بر زعفران بر دیگر کشت‌های کشاورزان نیز خساراتی را وارد کرد.

خاکشور گفت: در طول این چند سال هرسال مسئولان قول حمایت از زعفران کاران و این محصول ارزشمند را دادند؛ اما در عمل شاهد اتفاق خاصی در حمایت از زعفران کاران نبودیم.

وی ابراز داشت: بازارچه زعفران راه‌اندازی شد؛ اما اینکه این بازارچه به‌گونه‌ای باشد که کشاورز بدون دغدغه گل خود را تحویل دهد، هنوز میسر نشده است.

باستانی یکی دیگر از زعفران کاران فاروجی در گفتگو با عصر اترک اظهار داشت: هزینه‌های کاشت، برداشت و آبیاری زعفران بسیار افزایش‌یافته و هرسال در زمان آبیاری زعفران قیمت آب چند برابر می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در زمان برداشت محصول به دلیل نبود دستگاه مکانیزه کشاورزان برای برداشت نیز با مشکلات و هزینه به‌مراتب زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما با همه این مشقت‌ها آن‌که از این کشت بیشترین سود را می‌برد دلالان هستند و کشاورزان سود زیادی به‌دست نمی‌آورند.

 

 

چرخه تولید سنتی در فاروج  و عدم‌حمایت از فراوري مدرن

احمدی یکی از غرفه داران زعفران در فاروج در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال گذشته پس از مشکلاتی که برای غرفه‌های خرید زعفران پیش آمد بَنا بود تسهیلاتی به این غرفه داران اختصاص داده شود؛ اما متأسفانه باگذشت یک سال و امسال هم فصل برداشت زعفران تمام شد؛ اما خبری از این تسهیلات نشد ضمن اینکه این تسهیلات قبل از خرید زعفران به‌عنوان سرمایه در گردش به درد غرفه داران خرید زعفران می‌خورد.

وی افزود: متأسفانه آن‌گونه که باید حمایت از چرخه تولید زعفران در شهرستان صورت نمی‌گیرد و به طبع آن هنوز هم کشت و برداشت سنتی در شهرستان رواج دارد و برداشت و فراوری‌های مدرن که سود این محصول را چند برابر می‌کند در شهرستان وجود ندارد.

 

سرمازدگی بنه زعفران و کاهش عملکرد آن

عبداله ملافیلابی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی دررابطه‌با دلایل کاهش عملکرد زعفران در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: به دلیل سرمای یک در اواخر دی‌ماه سال گذشته از منفی ۱۴ تا منفی ۲۸ در شهرستان‌های زعفران خیز که موجب سرمازدگی برگ‌ها و بعضاً یخ‌زدگی بنه زعفران شده و همین عامل اصلی کاهش عملکرد گل در سال جاری است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و کمبود بارندگی در طول فصل رشد زعفران، خشک‌سالی و عدم آبیاری بهینه زعفران مخصوصاً در اسفندماه سال گذشته که هم‌زمان با بنه زعفران بود و بهار که آب بحرانی این گیاه است و مصادف شدن با گرمی زیاد هوا از دیگر دلایل کمبود گل‌دهی زمین‌های زعفران شد.

ملافیلابی اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل کمبود میزان گل‌دهی زمین‌های زعفران خسته بودن اراضی درنتیجه کشت ممتد زعفران طی چند دهه و عدم به‌کارگیری از کودهای آلی به مقدار کافی به‌خصوص کودهای دامی با آنچه در اوایل کشت مرسوم بوده از دیگر دلایل افت گل‌دهی این محصول است.

وی افزود: درصد فراوانی میانگین بنه‌های ریز با میانگین کمتر از پنج گرم در مزارع و کاهش فراوانی بنه‌های ۵/۱ تا ۱۰ گرم و ۱۰ گرم به بالا و نتیجه نمونه‌برداری‌های انجام شده بیانگر آن است مزارع با سنین بالا که حدود ۳۰ درصد مزارع زعفران منطقه را شامل می‌شود، دارای ۷۵ درصد بنه‌های موجود در این مزارع دارای میانگین حدود ۳/۵ گرم است که یقیناً از حیز انتفاع خارج و فاقد گل آوری است.

 

 

کاهش ۶۰ درصدی برداشت زعفران در خراسان شمالی

محمد محمد زاده، رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: متأسفانه سرمایی که در دی‌ماه سال گذشته تا منفی ۲۷ درجه سانتی‌گراد شاهد بودیم و بعدازآن کم‌باری‌هایی که در اسفندماه و فروردین داشتیم باعث شد عملکرد و بازدهی زمین‌های زیر کشت زعفران بسیار کاهش پیدا کند

وی افزود: برآورد ما از برداشت نگین زعفران در استان خراسان شمالی حدود ۱۵ تن است که نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش تولید داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اینکه بتوانیم به کشاورزان کمک کنیم بحث بیمه کشاورزی را پیگیر شدیم تا به‌زودی پرداخت شود، همچنین تمدید تسهیلات کشاورزان هم از محل ۷٫۵ درصد یک تعدادی تا پایان شهریور انجام‌شده و مابقی هم با ۲۰ درصدی که پرداخت می‌کنند آن‌هم تمدید خواهد شد.

محمد زاده اظهار داشت: علاوه بر این‌ها تسهیلاتی که از محل خود بانک‌ها در کمیسیون بانک‌های استان تصویب کردیم حدود ۷۰ میلیارد تومان به بحث زعفران اختصاص داده‌شده است و خود مدیران بانک‌ها هم پای‌کار آمده و قول داده‌اند تا به‌زودی این به کشاورزان و افرادی که در امر خرید زعفران هستند پرداخت بشود تا کمکی باشد برای زعفران کاران و کسانی که در حوزه زعفران فعالیت دارند.

 

پیگیری استانداری برای کمک به جبران خسارت زعفران کاران فاروجی

ناصر فخر موحد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز دراین‌باره به خبرنگار عصر اترک گفت: با بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در جهاد کشاورزی استان و فرمانداری شهرستان فاروج انجام‌شده به دنبال این هستیم تا با کسب آمار دقیق از وضعیت موجود، هم از طریق تسهیلات بانکی و هم از بحث مدیریت بحران استان بتوانیم ظرفیت‌هایی را برای کشاورزان فراهم کنیم.

وی افزود: بنیادهای حمایتی ازجمله بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه تلاش‌هایی را خواهند کرد و ما حتی از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای موجود در مجموعه جهاد کشاورزی استان با نظر مدیران مربوطه ان‌شاءالله در خدمت کشاورزان خواهیم بود.

در شهرستان فاروج ۳ هزار ۵۵ نفر زعفران کاران با ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار زمین زیر کشت زعفران وجود دارد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: محمد شادکام

انتهای خبر/ 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی صبح فاروج